serie

• Marvel's The punisher Review

Bij Netflix maken ze de ene marvel serie na de andere, na Daredevil, iron fist, Luke Cage, Jessica Jones en the Defenders heeft nu ook The Punisher een tv serie gekregen. De eerste Punisher film verscheen in 1989 en de rol van the Punisher werd gespeeld door Dolph Lundgren het was dan wachten tot  2004 en de rol van de Punisher ging toen naar Thomas Jane, in 2008 kwam dan de derde en voorlopig ook laatste Punisher film uit dit maal ging de rol van de Punisher naar Ray Stevenson. Geen van de films kon echt overtuigen en het leek er op dat het personage een langzame dood zou krijgen. Maar bij Netflix dachten ze daar anders over, ze waren er namelijk in geslaagd om Daredevil terug tot leven te wekken en in het tweede seizoen lieten ze de Netflix kijkers al kennis maken met The Punisher.

The Punisher kreeg dus ook zijn eigen serie op Netflix in de serie wordt de rol vertolkt door Jon Bernthal, nu hoor ik het jullie afvragen of je de twee seizoenen van Daredevil moet gezien hebben om de serie te kunnen volgen, mijn antwoord nee je krijgt in het begin nog enkele beelden dat hij op jacht gaat naar de moordenaars van zijn vrouw. Maar het kan wel geen kwaad om hem al in Daredevil bezig te zien. Je ziet in begin dat Castle zijn jacht stopt hij heeft iedereen die met de moord op zijn vrouw omgebracht en probeert terug een zo normaal mogelijk leven te leiden als Francis Castiglione, dat lukt hem betrekkelijk goed, hij houd zich wat op de achtergrond en zoekt zo weinig mogelijk contact, maar als een mede collega in de problemen komt besluit hij nog één keer in actie te komen maar zo wordt hij opgemerkt door Micro een NSA analist die net als Calste dood wordt gewaand en die gerechtigheid wil bekomen.

Deze serie gaat niet over wie de daders waren van de moord op zijn gezin maar over één van de geheime missies in het verleden van Frank. De serie richt zich ook op het offer dat soldaten brengen in oorlog en hoe thuiskomen niet zo eenvoudig is als het lijkt. Innerlijke demonen, PTSS, eer en een misplaatst gevoel van loyaliteit zijn onderwerpen die in deze serie aan de orde komen. Dit krijgen we te zien in het  angstaanjagend en tragische verhaal van het personage van Lewis Walcott. Lewis vertegenwoordigt de geestelijk gefolterde soldaat die wordt achtervolgd door de geesten van oorlog en geplaagd door extremistische ideologie. Lewis vertegenwoordigt wat er gebeurt als wij als samenleving niet om onze veteranen geven. En dan is er Jon Bernthal. Bernthal nam wat hij ons gaf in Daredevil en perfectioneerde het. Presterend als het fysiek gewelddadige en emotioneel gepijnigde Castle, toont Bernthals gezicht alleen de pijn en woede die in dit personage zit. Simpel gezegd, Jon Bernthal werd geboren om deze rol te spelen. Hij is Frank Castle. Hij is The Punisher. Omringd door een ongelooflijke ondersteunende cast, waaronder Amber Rose Revah, Ebon Moss-Bachrach, Ben Barnes, Jaime Ray Newman, Paul Schulze, Daniel Webber, Daredevil's Deborah Ann Woll en schermveteranen C. Thomas Howell en Mary Elizabeth Mastrantonio excelleert de serie tot een hoog niveau.  Iedereen zou deze serie moeten zien of je nu een strip fan bent, liefhebber van actiefilms of iemand die op zoek is naar kunst met een waardevolle boodschap. Marvel's The Punisher levert op alle fronten.

• Netflix brengt weer een nieuwe sci-fi serie: Altered Carbon

De zoektocht naar het eeuwige leven houdt de mensheid al eeuwenlang bezig. Inmiddels zijn er verschillende theorieën die het mogelijk zouden moeten maken om voor altijd te leven. Eén daarvan is het overzetten van je bewustzijn naar een ander lichaam. Het is deze methode die centraal staat in de nieuwste Netflix serie die begin februari gaat verschijnen, genaamd Altered Carbon. Een keiharde sci-fi knaller in een modern cyberpunk jasje.

Altered Carbon speelt zich af in een toekomst waar het mogelijk is om je bewustzijn te digitaliseren. Deze techniek is alleen beschikbaar voor de aller rijksten en het stelt ze in staat om verder te leven, zelfs wanneer het lichaam er mee stopt. Op dat moment wordt de laatste back-up overgezet naar een nieuw lichaam. In de serie volgen we Laurens Bancroft die van deze futuristische techniek gebruik maakt.

De welgestelde Bancroft wordt dood aangetroffen en overgezet naar een nieuw lichaam. Volgens de handhavers van de wet was het zelfmoord, maar dat kan Laurens Bancroft moeilijk geloven. Omdat de laatste back-up van bancroft voor de moord gemaakt is, weet hij niet meer wat er precies gebeurd is. Hij besluit daarom om zelf te gaan onderzoeken wat er met hem gebeurd is. Dit kan hij niet alleen en schakelt de hulp in van een bijzondere soldaat.

Takeshi Kovacs is de naam van deze zogenaamde Envoy. Dit is een soldaat die constant van lichaam wisselt. Takeshi kwam 250 jaar geleden om tijdens een missie op een planeet ergens diep in het heelal, maar zijn back-up bestaat nog steeds. Bancroft besluit om deze te downloaden uit een buitenaardse gevangenis, zodat hij hem kan gebruiken bij het onderzoeken van zijn moord.

Netflix pakt het met Altered Carbon goed aan, want het budget achter deze serie is enorm. Het is zelfs één van de duurste producties die Netflix ooit gemaakt heeft. Dit schept dus hoge verwachtingen en de trailer valt in ieder geval zeker niet tegen. Fans van sci-fi films als Bladerunner zullen zich zeker gaan vermaken met Altered Carbon. Wij kunnen dan ook niet niet wachten tot het 2 februari is, want vanaf dan staat Altered Carbon op Netflix.

De serie is gebaseerd op de bekroonde cyberpunkroman van Richard K. Morgan

• Salvation tv serie review

In 1998 waren films over een meteoor die zou inslagen op aarde big business, de toppers waren Armageddon, deep impact er waren al een paar tv films van veel mindere kwaliteit. Omdat dit ondertussen al 19 jaar geleden is dacht men bij CBS waarom maken we er nu niet eens een tv serie over, en zo ontstond Salvation. De serie brengt ons het verhaal van Liam Cole briljante student die een alarmerende ontdekking doet. Een immense asteroïde blijkt namelijk direct op de aarde af te koersen. Hierdoor zal al het leven op aarde in één klap worden uitgeroeid. De student deelt deze informatie met zijn professor, maar de volgende dag is deze professor ineens spoorloos verdwenen. Liam vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. Vervolgens komt hij in contact met de steenrijke ingenieur en ondernemer Darius Tanz, die meteen actie onderneemt. Ondertussen blijkt de Amerikaanse regering al te werken aan een oplossing. Zij hebben de asteroïde de naam Samson gegeven. Om paniek te voorkomen wordt het naderende onheil voor het publiek geheim gehouden. Men heeft nu slechts zes maanden de tijd om de aarde te redden. De regering wil het groots aanpakken door o.a. een atoombom op Samson af te sturen. Liam en Tanz realiseren zich echter dat dit waarschijnlijk niet zal werken en maken hun eigen plan B. Tanz wil een soort interplanetaire ark bouwen om 160 uitverkorenen naar Mars te sturen. Op deze manier zal tenminste een klein deel van de bevolking de ramp overleven. Zal het lukken om de mensheid van haar ondergang te redden? De serie zit heel goed in elkaar, is soms wel wat voorspelbaar maar er zitten intriges in die je dan ook weer niet ziet aankomen. De serie laat je ook wel nadenken over het feit dat je het zou willen weten al dit feit in het echt zou gebeuren en als je het weet ga je het delen met je geliefde en met de rest van de wereld. De serie beschikt over een aardige cast  de belangrijkste zijn Santiago Cabrera (Big Little Lies) Darius Tanz, Ian Anthony Dale (Hawaii Five-0) is Harris Edwards, Jennifer Finnigan (The Bold and the Beautiful), Charlie Rowe (Neverland) is Liam Cole en Jacqueline Byers (Ascension) is Jillian. Het eerste seizoen bestaat uit 13 afleveringen, die in juli 2017 in première zijn gegaan. De serie krijgt op imdb een score van 6,9/10 wat voor CBS toch genoeg was voor een tweede seizoen dat in de zomer van 2018 zal uitgezonden worden.