review serie

• Marvel's The punisher Review

Bij Netflix maken ze de ene marvel serie na de andere, na Daredevil, iron fist, Luke Cage, Jessica Jones en the Defenders heeft nu ook The Punisher een tv serie gekregen. De eerste Punisher film verscheen in 1989 en de rol van the Punisher werd gespeeld door Dolph Lundgren het was dan wachten tot  2004 en de rol van de Punisher ging toen naar Thomas Jane, in 2008 kwam dan de derde en voorlopig ook laatste Punisher film uit dit maal ging de rol van de Punisher naar Ray Stevenson. Geen van de films kon echt overtuigen en het leek er op dat het personage een langzame dood zou krijgen. Maar bij Netflix dachten ze daar anders over, ze waren er namelijk in geslaagd om Daredevil terug tot leven te wekken en in het tweede seizoen lieten ze de Netflix kijkers al kennis maken met The Punisher.

The Punisher kreeg dus ook zijn eigen serie op Netflix in de serie wordt de rol vertolkt door Jon Bernthal, nu hoor ik het jullie afvragen of je de twee seizoenen van Daredevil moet gezien hebben om de serie te kunnen volgen, mijn antwoord nee je krijgt in het begin nog enkele beelden dat hij op jacht gaat naar de moordenaars van zijn vrouw. Maar het kan wel geen kwaad om hem al in Daredevil bezig te zien. Je ziet in begin dat Castle zijn jacht stopt hij heeft iedereen die met de moord op zijn vrouw omgebracht en probeert terug een zo normaal mogelijk leven te leiden als Francis Castiglione, dat lukt hem betrekkelijk goed, hij houd zich wat op de achtergrond en zoekt zo weinig mogelijk contact, maar als een mede collega in de problemen komt besluit hij nog één keer in actie te komen maar zo wordt hij opgemerkt door Micro een NSA analist die net als Calste dood wordt gewaand en die gerechtigheid wil bekomen.

Deze serie gaat niet over wie de daders waren van de moord op zijn gezin maar over één van de geheime missies in het verleden van Frank. De serie richt zich ook op het offer dat soldaten brengen in oorlog en hoe thuiskomen niet zo eenvoudig is als het lijkt. Innerlijke demonen, PTSS, eer en een misplaatst gevoel van loyaliteit zijn onderwerpen die in deze serie aan de orde komen. Dit krijgen we te zien in het  angstaanjagend en tragische verhaal van het personage van Lewis Walcott. Lewis vertegenwoordigt de geestelijk gefolterde soldaat die wordt achtervolgd door de geesten van oorlog en geplaagd door extremistische ideologie. Lewis vertegenwoordigt wat er gebeurt als wij als samenleving niet om onze veteranen geven. En dan is er Jon Bernthal. Bernthal nam wat hij ons gaf in Daredevil en perfectioneerde het. Presterend als het fysiek gewelddadige en emotioneel gepijnigde Castle, toont Bernthals gezicht alleen de pijn en woede die in dit personage zit. Simpel gezegd, Jon Bernthal werd geboren om deze rol te spelen. Hij is Frank Castle. Hij is The Punisher. Omringd door een ongelooflijke ondersteunende cast, waaronder Amber Rose Revah, Ebon Moss-Bachrach, Ben Barnes, Jaime Ray Newman, Paul Schulze, Daniel Webber, Daredevil's Deborah Ann Woll en schermveteranen C. Thomas Howell en Mary Elizabeth Mastrantonio excelleert de serie tot een hoog niveau.  Iedereen zou deze serie moeten zien of je nu een strip fan bent, liefhebber van actiefilms of iemand die op zoek is naar kunst met een waardevolle boodschap. Marvel's The Punisher levert op alle fronten.

• Een en al psychologie in de nieuwe tv serie The Sinner

Misdaad series zie tegenwoordig overal op tv en meestal volgen ze de zelfde lijn, een misdaad wordt gepleegd en dan gaat de politie op zoek naar de dader. In de nieuwe serie The Sinner gaat het iets anders hier gaat het over waarom is de misdaad gepleegd. The Sinner is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Duitse schrijver Petra Hammesfahr, begint met een moord die uit de lucht komt vallen en werkt dan langzaam toe naar het antwoord.

Cora Tannetti (Jessica Biel) trekt met haar gezin naar een plaatselijk meer, je hebt dan al een paar momenten gezien dat het niet echt helemaal goed met haar gaat en dat ze niet helemaal gelukkig is met haar leven. Ze besluit om te gaan zwemmen en probeert zelfmoord te plegen maar het lukt haar niet. Ze keert terug naar de kust, knuffelt haar zoon, eet een peer en alles lijkt terug normaal te worden en dan steekt ze vervolgens een man dood. Waarom? Kende ze het slachtoffer? Heeft zijn sexy gestoei met zijn vriendin herinneringen van een verborgen trauma teruggebracht? zijn het haar medicijnen? Het slaapkamerbehang? Was het omdat - zoals ik aanvankelijk vermoedde - dat hij luide muziek op zijn telefoon in een drukke buurt afspeelde? Cora lijkt het zelf niet te weten. Wat gebeurd er? Dit is de centrale vraag van The Sinner. Het antwoord op deze vraag wordt ons in acht afleveringen uitgelegd.

Volgens het hele politie team is dit een duidelijke zaak, de dader heeft bekend en pleit schuldig, dus boeken toe. Maar rechercheur Harry Ambrose (Bill Pullman) vermoed dat er mee aan de hand is. Ambrose is dan ook niet de standaard rechercheur, zijn huwelijk zit in een slop, is gefascineerd door planten en bloemen en heeft een neiging om de onderdanige rol in een sadomasochistische relatie te spelen. Ambrose raakt bezeten door de waaromvraag als hij steeds dieper in het verleden van Cora graaft, merkt hij dat al vanaf haar jeugd dingen niet lopen zoals het moet, zo wordt ze door haar diepgelovige moeder de schuld toegewezen dat haar jonge zus ziek is geboren en heeft haar vader een affaire met de overbuurvrouw. Het grootste deel van Cora haar verleden krijgen we te zien in in de vele flashbacks. "Ik had nooit gedacht dat ik een normaal leven zou leiden," vertelt Cora op een gegeven moment aan haar man. Gelukkig voor ons deed ze dat niet.

In veel landen is de serie te bekijken op Netflix behalve in België, bij ons is de serie te bekijken op Play more van Telenet.

Ondanks dit een limited serie is bestaat de kans dat er toch misschien een tweede seizoen zal komen. Hoe ze dat gaan brengen blijft de vraag omdat al de vragen al allemaal beantwoord zijn.

• Stranger things seizoen 2 en nu maar uitkijken naar seizoen 3

Met stranger things hebben ze bij Netflix weer een top serie in de rangen zoveel was al duidelijk na het eerste seizoen, dit heeft vooral te maken dat de makers de mosterd gingen halen bij klassieke horror en avonturen films van uit de jaren 80. De al iets oudere kijkers zullen al snel de link leggen naar E.T., Firestarter, The Goonies, stand by me, poltergeist en the exorcist. Toen seizoen 2 eindelijk te zien was, was het niet te verwonderen dat de sociale media vol stond met reacties. Nu voor mij was het tweede seizoen iets minder en dit gold voor mij vooral voor aflevering één en aflevering zeven. Ik zeg wel iets minder maar die iets is meert een heel klein ietsje. Het tweede seizoen speelt zich een jaar later af na de gebeurtenissen van het eerste seizoen, Will neemt zijn normale leven weer op en de vriendenclub is terug compleet, op Eleven na. Zelfs de  moeder Joyce Byers (Ryder) heeft rust gevonden met een nieuwe vriend, gespeeld door Sean Astin (The Goonies en Lord of The Rings). Lang rustig blijft het niet: Will krijgt visioenen van een apocalyptische wereld en een gigantisch monster met tentakels. Ondertussen weet niemand waar Eleven zit buiten sheriff Jim Hopper (David Harbour) en die begint een onderzoek naar geheimzinnige dingen die net buiten de stad gebeuren. Waar Eleven vorig seizoen een hele grote rol had, wordt ze nu iets meer naar de achtergrond geplaatst. Dit komt omdat de persoon waar het nu het meest om draait Will is. Ik hoor jullie al zeggen dat was vorig seizoen toch ook, dat klopt maar toen was hij veel minder in beeld als nu. De jonge groep krijgt dit seizoen terug vrouwelijk gezelschap met Max, een meisje die bijna voor verdeeldheid in de groep zorgt omdat Dustin en Lucas en oogje op haar hebben en Mike vindt dat Eleven het enigste meisje in de groep moest zijn. Iedereen die van de gebeurtenissen afwist, heeft documenten moeten ondertekenen dat ze zullen zwijgen, en daar heeft Nancy het heel moeilijk mee omdat de ouders van Barb nog steeds geloven dat hun dochter nog leeft, daarom besluit zij en Jonathan om er voor te zorgen dat het verhaal van Barb toch bekend word. Stranger things 2 is een duisterder dan het vorige seizoen, maar heeft ook weer genoeg humor om het allemaal perfect in elkaar te laten lopen. De negen afleveringen waren nu ook weer heel snel uitgekeken en het is nu weer wachten op het volgend seizoen en dat komt er zowiezo aan wat de Duffer brothers zouden normaal gezien er al zeker 2 seizoenen bij doen. Dus het word weer uitkijken naar Halloween van 2018.