review series

• Daredevil seizoen 2 meer personages meer actie

Doordat ik onlangs The punisher was beginnen kijken was ik eigenlijk wel een beetje genoodzaakt om het tweede seizoen van Daredevil te bekijken, simpelweg omdat daar the punisher voor het eerst voorkomt. Nu het eerste seizoen van Daredevil had ik al gezien en dat vond ik heel goed, en ik was heel blij dat na de mislukte film ze bij Neflix de juiste manier gevonden hadden om deze toch minderbekende held van Marvel goed in beeld te brengen.

Als je het eerste seizoen Marvel's Daredevil leuk vond dan ga je seizoen 2 beslist ook goed vinden. De serie zit ook dit keer vol met geweldige actie scenes een goed verhaal en een aantal buitengewone nieuwe personages. Matt Murdock is nu zelfs meer gesteld op het bestrijden van onmogelijke kansen in zijn dagelijkse baan, omdat het advocatenkantoor Nelson & Murdock een talent heeft om zaken aan te nemen waardoor ze nog steeds de rekeningen niet kunnen betalen. Maar toch krijgt het team voor de eerste keer een spraakmakende case, hierdoor krijgen we een beetje rechtszaal drama in de show en dat is een element dat we in seizoen één niet te zien kregen maar het werkt wonderwel heel goed, Foggy Nelson schittert echt in deze scènes. Waar ik me wel in begin wat zorgen om maakte was, nu dat Wilson Fisk opgesloten zat of er wel een goede badguy was maar de Punisher van Jon Bernthal biedt genoeg ongebreidelde dreiging om het gebrek aan een voor de hand liggende centrale slechterik te compenseren. Bernthal is geweldig, en er zijn een paar momenten waarop je aanwijzingen kunt zien van de man die Frank Castle was voordat hij besloot om wat gangsters af te slachten. Dit is geen charmante personage die zijn serie wil, maar het dient gewoon om het verhaal van Castle des te tragischer te maken. De serie vertoont een indrukwekkend evenwicht tussen het genereren van genoeg sympathie voor Frank zonder zijn burgerwachtrechtspraak te verheerlijken. Er wordt geen poging gedaan om de beelden te verzachten van wat er gebeurt als je als gemiddelde crimineel wordt verscheurd door wapens van militaire kwaliteit, en het effect is opzettelijk verontrustend. Elodie Yung's Elektra Natchios is een personage om te bekijken. De mysterieuze vrouw uit het verleden van Matt is niet alleen mooi, slim en kil, maar is in elk geval de fysieke match voor Daredevil, net als alle anderen met wie ze pad kruist. De motieven van Elektra zijn onduidelijk, evenals haar intenties tegenover Matt. Seizoen twee bevat enigszins minder flashback-sequenties. In de loop van het eerste seizoen werd er behoorlijk wat tijd besteed aan het opstellen van het achtergrondverhaal voor Matt Murdock en Wilson Fisk, Daredevil seizoen 2 heeft dit niet meer nodig, wat zou moeten leiden tot een meer direct en overtuigend verhaal. De serie jongleert tussen de strijd van de Punisher, de vete van Nelson & Murdock met een ambitieuze en mogelijk corrupte openbare aanklager, de introductie van de mysterieuze Elektra (die een eigen agenda heeft) en de aanhoudende dreiging van de Yakuza, genoeg dus om ook nu weer 13 aflevering op het puntje van je zetel te zitten.

• Marvel's The punisher Review

Bij Netflix maken ze de ene marvel serie na de andere, na Daredevil, iron fist, Luke Cage, Jessica Jones en the Defenders heeft nu ook The Punisher een tv serie gekregen. De eerste Punisher film verscheen in 1989 en de rol van the Punisher werd gespeeld door Dolph Lundgren het was dan wachten tot  2004 en de rol van de Punisher ging toen naar Thomas Jane, in 2008 kwam dan de derde en voorlopig ook laatste Punisher film uit dit maal ging de rol van de Punisher naar Ray Stevenson. Geen van de films kon echt overtuigen en het leek er op dat het personage een langzame dood zou krijgen. Maar bij Netflix dachten ze daar anders over, ze waren er namelijk in geslaagd om Daredevil terug tot leven te wekken en in het tweede seizoen lieten ze de Netflix kijkers al kennis maken met The Punisher.

The Punisher kreeg dus ook zijn eigen serie op Netflix in de serie wordt de rol vertolkt door Jon Bernthal, nu hoor ik het jullie afvragen of je de twee seizoenen van Daredevil moet gezien hebben om de serie te kunnen volgen, mijn antwoord nee je krijgt in het begin nog enkele beelden dat hij op jacht gaat naar de moordenaars van zijn vrouw. Maar het kan wel geen kwaad om hem al in Daredevil bezig te zien. Je ziet in begin dat Castle zijn jacht stopt hij heeft iedereen die met de moord op zijn vrouw omgebracht en probeert terug een zo normaal mogelijk leven te leiden als Francis Castiglione, dat lukt hem betrekkelijk goed, hij houd zich wat op de achtergrond en zoekt zo weinig mogelijk contact, maar als een mede collega in de problemen komt besluit hij nog één keer in actie te komen maar zo wordt hij opgemerkt door Micro een NSA analist die net als Calste dood wordt gewaand en die gerechtigheid wil bekomen.

Deze serie gaat niet over wie de daders waren van de moord op zijn gezin maar over één van de geheime missies in het verleden van Frank. De serie richt zich ook op het offer dat soldaten brengen in oorlog en hoe thuiskomen niet zo eenvoudig is als het lijkt. Innerlijke demonen, PTSS, eer en een misplaatst gevoel van loyaliteit zijn onderwerpen die in deze serie aan de orde komen. Dit krijgen we te zien in het  angstaanjagend en tragische verhaal van het personage van Lewis Walcott. Lewis vertegenwoordigt de geestelijk gefolterde soldaat die wordt achtervolgd door de geesten van oorlog en geplaagd door extremistische ideologie. Lewis vertegenwoordigt wat er gebeurt als wij als samenleving niet om onze veteranen geven. En dan is er Jon Bernthal. Bernthal nam wat hij ons gaf in Daredevil en perfectioneerde het. Presterend als het fysiek gewelddadige en emotioneel gepijnigde Castle, toont Bernthals gezicht alleen de pijn en woede die in dit personage zit. Simpel gezegd, Jon Bernthal werd geboren om deze rol te spelen. Hij is Frank Castle. Hij is The Punisher. Omringd door een ongelooflijke ondersteunende cast, waaronder Amber Rose Revah, Ebon Moss-Bachrach, Ben Barnes, Jaime Ray Newman, Paul Schulze, Daniel Webber, Daredevil's Deborah Ann Woll en schermveteranen C. Thomas Howell en Mary Elizabeth Mastrantonio excelleert de serie tot een hoog niveau.  Iedereen zou deze serie moeten zien of je nu een strip fan bent, liefhebber van actiefilms of iemand die op zoek is naar kunst met een waardevolle boodschap. Marvel's The Punisher levert op alle fronten.

• Een en al psychologie in de nieuwe tv serie The Sinner

Misdaad series zie tegenwoordig overal op tv en meestal volgen ze de zelfde lijn, een misdaad wordt gepleegd en dan gaat de politie op zoek naar de dader. In de nieuwe serie The Sinner gaat het iets anders hier gaat het over waarom is de misdaad gepleegd. The Sinner is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Duitse schrijver Petra Hammesfahr, begint met een moord die uit de lucht komt vallen en werkt dan langzaam toe naar het antwoord.

Cora Tannetti (Jessica Biel) trekt met haar gezin naar een plaatselijk meer, je hebt dan al een paar momenten gezien dat het niet echt helemaal goed met haar gaat en dat ze niet helemaal gelukkig is met haar leven. Ze besluit om te gaan zwemmen en probeert zelfmoord te plegen maar het lukt haar niet. Ze keert terug naar de kust, knuffelt haar zoon, eet een peer en alles lijkt terug normaal te worden en dan steekt ze vervolgens een man dood. Waarom? Kende ze het slachtoffer? Heeft zijn sexy gestoei met zijn vriendin herinneringen van een verborgen trauma teruggebracht? zijn het haar medicijnen? Het slaapkamerbehang? Was het omdat - zoals ik aanvankelijk vermoedde - dat hij luide muziek op zijn telefoon in een drukke buurt afspeelde? Cora lijkt het zelf niet te weten. Wat gebeurd er? Dit is de centrale vraag van The Sinner. Het antwoord op deze vraag wordt ons in acht afleveringen uitgelegd.

Volgens het hele politie team is dit een duidelijke zaak, de dader heeft bekend en pleit schuldig, dus boeken toe. Maar rechercheur Harry Ambrose (Bill Pullman) vermoed dat er mee aan de hand is. Ambrose is dan ook niet de standaard rechercheur, zijn huwelijk zit in een slop, is gefascineerd door planten en bloemen en heeft een neiging om de onderdanige rol in een sadomasochistische relatie te spelen. Ambrose raakt bezeten door de waaromvraag als hij steeds dieper in het verleden van Cora graaft, merkt hij dat al vanaf haar jeugd dingen niet lopen zoals het moet, zo wordt ze door haar diepgelovige moeder de schuld toegewezen dat haar jonge zus ziek is geboren en heeft haar vader een affaire met de overbuurvrouw. Het grootste deel van Cora haar verleden krijgen we te zien in in de vele flashbacks. "Ik had nooit gedacht dat ik een normaal leven zou leiden," vertelt Cora op een gegeven moment aan haar man. Gelukkig voor ons deed ze dat niet.

In veel landen is de serie te bekijken op Netflix behalve in België, bij ons is de serie te bekijken op Play more van Telenet.

Ondanks dit een limited serie is bestaat de kans dat er toch misschien een tweede seizoen zal komen. Hoe ze dat gaan brengen blijft de vraag omdat al de vragen al allemaal beantwoord zijn.