review series

• The Exorcist tv serie review

Horror series blijven publiek trekken, van The walking dead, supernatural, stranger things, teen wolf en noem maar op, de ene serie is al serieuzer dan de andere en elk heeft zijn eigen publiek. Nu heeft fox het gewaagt om een serie te maken van de horror klassieker The exorcist. De film heeft mij vroeger veel slapeloze nachten vol met nachtmerries, maar dat kwam dan ook omdat ik veel te jong was, later heb ik de film nog een paar keer bekeken en toen kon ik wel echt genieten.

Ik had mijn twijfels om deze serie te bekijken omdat ik dacht dat men nooit het zelfde effect zou kunnen creëren in een tv serie zoals het in de film was. Maar toch was ik aangenaam verrast, in tegenstelling tot de andere serie van FOX Outcast die ook eigenlijk over exorcisme gaat is The Exorcist veel beter. In de serie volgen we twee priesters Vader Tomas Ortega ( Alfonso Herrera ) is het nieuwe gezicht van de katholieke kerk: progressief, ambitieus en vol medeleven. Hij heeft een kleine, maar loyale, parochie aan de zuidkant van Chicago. Hij heeft geen idee dat zijn stille leven voor altijd zal veranderen. Diep in de sloppenwijken van Mexico Cityzit is een andere priester bezig met en doodsstrijd met het kwaad. Vader Marcus Kane (Ben Daniels) is een moderne ridder van de kerk, een wees die sinds het kindertijd door het Vaticaan is opgeleid om oorlog tegen zijn vijanden te voeren. Vader Marcus is alles wat vader Tomas niet is: ruw, onbeschoft en leeft volledig voor zijn missie - en hij ligt voortdurend in de clinch met zijn tegenstander in de kerk, vader Bennett (Kurt Egyiawan).

En in het midden van de twee priesters komt de familie Rance, ze behoren tot de parochie van Tomas. Op het eerste zicht zijn ze een normale Amerikaanse familie, maar alles is niet zoals lijk het in dit huishouden. De vader, Henry Rance (Alan Ruck), herstelt van een traumatisch hersenletsel. Oudste dochter Katherine (Brianne Howey) sluit zichzelf na een ongeval op en weigert haar kamer te verlaten. Haar jongere zus, Casey (Hannah Kasulka), heeft soms rare trekjes en praat vaak tegen haar eigen. En moeder Angela (Geena Davis) gelooft dat er iets in het huis is, een demonische aanwezigheid, die sterker wordt door de dag. Wanhopig, vraagt ze ​​vader Tomas om hulp, onbewust zet ze de naïeve jonge priester op op een ramkoers met vader Marcus. Afzonderlijk hebben ze elk een eigen taak, maar samen worden zij de Rances  enige hulp tegen het kwaad.

In begin heeft de serie weinig te maken met de film, buiten een krantenartikel is er zelfs geen link, maar naarmate de serie verdergaat wordt de link als maar groter. Niet alle afleveringen zijn even goed er zitten er toch een paar mindere tussen maar deze hebben geen invloed op het verhaal. Fans van de film zullen deze serie ook wel lusten daar ben ik alvast van overtuigd

De serie is uitgekomen op 23 september 2016 en telt 10 afleveringen. En het tweede seizoen zou voor september 2017 zijn.

@TheExorcistFOX ‏ #TheExorcist @movieskynetblog

• Ash vs Evil Dead een gortige en vol met humor beladen horror serie.

Velen hebben waarschijnlijk ooit wel de film The Evil Dead gezien. Deze lowbudget horrorfilm stamt al uit het jaar 1981 en kreeg een echte cultstatus. In 1987 verscheen Evil Dead II met een iets hoger budget en in 1992 verscheen vervolgens Evil Dead III: Army of Darkness. De fanbase voor dez films was enor en het is dan ook niet vreemd dat heel wat jaren later besloten werd een serie te maken, zeker nu dat de horror series als padestoelen uit de grond schieten. Net als in de films wordt de rol van Ash weer vertolkt door Bruce Campell, want wie zou het anders ook moeten doen? Hij krijgt hulp van sidekick Pablo, die gespeeld wordt door Ray Sanitago. Daarnaast is er ook nog Kelly, gespeeld door Dana DeLorenzo. Met zijn drieën gaan ze de strijd aan tegen het kwaad. Daarbij worden ze later ook nog geholpen door politieagente Amanda Fisher (Jill Marie Jones). Een ander belangrijk personage is Ruby (Lucy Lawless, Xena warior princes) die het boek probeert te pakken te krijgen. De afleveringen zijn maar kort (maar 30 minuten) en het zijn er ook maar tien. Een seizoen waar je snel doorheen bent dus, vooral als liefhebber zijnde. Het is niet omdat de serie een vervolg is van de  eerder gemaakte films dat je eerst de films moet zien, maar het is misschien wel handiger om The Evil Dead nog even terug te kijken ( je hoeft daarvoor niet de oude versie kijken er is ondertussen ook al een remake verschenen, maar is dan wel zonder Bruce Campbell). Een van de makers van deze serie is dan ook Sam Raimi, de oorspronkelijke schrijver en regisseur van The Evil Dead. Ash vs Evil Dead is een serie die je fantastisch vindt of juist verschrikkelijk. De fans van de films zullen waarschijnlijk smullen van deze over de top serie, maar anderen zullen waarschijnlijk de serie links laten liggen. De serie flitst van de ene absurde situatie naar de andere. Er is geen enkele aflevering, of zelfs haast geen enkele scène, waarin de hoofdpersonages niet volledig bedekt zijn met bloed. De ledematen vliegen je om de oren en dan is er natuurlijk nog het acteerwerk. Want de serie zou geen goed vervolg zijn op de films als het acteerwerk niet extreem slecht en heel er over de top zou zijn. Ondertussen is seizoen 2 ook verschenen, maar nog niet verkrijgbaar op dvd of blu-ray.

• designated survivor politieke serie met ballen

Series over het Amerikaanse presidentschap zijn er met de vleet, zo is er House of card, The west wing en Scandal één voor één top serie's en zet daar nu ook nog maar Designated Survivor bij, een serie met mister 24 Kiefer Sutherland, ja hij heeft weer eens een toprol gekregen al is dat in begin van de serie er niet aan te zien want hij speelt een laag kabinetslid die zelfs te horen krijgt dat hij moet vertrekken. Tijdens de State of the Union zit hij op een geheime locatie in Washington als zogenaamde Designated Survivor. Mocht er iets gebeuren waardoor alle kabinatesleden omkomen, dan is hij de man die het land moet gaan leiden. Door een grote aanslag is Tom Kirkman vanuit het niets de belangrijkste politicus van de wereld en staat voor een bijna onmogelijke taak om alle problemen op te lossens dat in begin niet te zien wat hij speelt. Oké dit lijkt al niet de standaard politieke serie en dat is het ook niet helemaal want en groot deel gaat ook over het onderzoek naar de aanslag en dat er mensen zijn in de Amerikaanse politiek die met een dubbele agenda werken. Kirkman moet plots een land leiden en dat doet hij op zijn eigen manier dat door de ene beter word aanvaard als de andere. Vanaf aflevering één zit je in een rollercoaster waar je niet af wil, elke aflevering sluit af met een cliffhanger waardoor je altijd maar meer wil zien. Oorspronkelijk was de serie maar 10 afleveringen lang maar er werd al snel beslist dat er moesten bijkomen zodat het eerste seizoen nu 22 afleveringen telt, al wordt door de winter break al de nieuwe afleveringen door velen aanzien als seizoen 2, wat dan eigenlijk niet is. Of er na deze 22 afleveringen nog een seizoen komt is nog niet duidelijk maar de kans is heel groot. Kort weg Designated Survivor heeft de spanning van 24 en de intriges van Homeland maar dan wel voor dat ze Bordy uit de serie haalden.